To personer ser på en computer

 

Er du leder?

 

Så ved du, at arbejdet med kvalitet er en vigtig del af din ledelsesopgave ...


Ikke mindst det område, der handler om, hvordan dine medarbejdere udviser kvalitet i praksis og i adfærd. Men er du opmærksom på de faldgruber, du skal styre udenom, når du vil sikre, at dine medarbejdere leverer den kvalitet, du forventer? 

Ledelsesrådgiver Mie Heinfelt, der står bag kurset Sådan leder du på kvalitet, giver her sit bud på 5 faldgruber, du skal undgå, når du leder på kvalitet.

Både nye og erfarne ledere falder i dem. Gør du mon også?


#1 – ‘Mine medarbejdere er tankelæsere!’


Overlader du til dine medarbejdere selv at definere kvalitet? For så efterfølgende at irettesætte dem, hvis de udviser en adfærd, du ikke mener er kvalitet? 

Så er du allerede røget i denne faldgrube! 

Forhåbentlig er det ikke tilfældet. For det kan have disse kedelige konsekvenser, hvis du forventer, at dine medarbejdere kan læse dine tanker: 

  • Du sidder skuffet og utilfreds tilbage, fordi de ikke lever op til dine (uudtalte) forventninger til kvalitet.
  • Dine medarbejdere bliver utrygge og forvirrede, fordi du først giver indtryk af, at du har tillid til, at de selv kan vurdere, hvad der er kvalitet. Og når de så leverer det, de tror er kvalitet, holder du det op mod din egen målestok, som du aldrig har delt med dem! 

Og måske allerværst for dig …

  • Dine medarbejdere vil med stor sandsynlighed opfatte dig som en hyklerisk pseudoleder, fordi du signalerer, at du har tillid til dem uden reelt at have det. Det kan tage lang tid at rette op på.

Med andre ord … dine medarbejdere kan ikke læse dine tanker. Så sørg for at præcisere og dele dine forventninger til kvalitet, så de ved præcist, hvad de bliver målt på.

 


#2 – ‘Jeg er bange for at lyde banal’


Du ved, hvad du vil have. Og du siger det egentlig også. Men i overordnede termer. Fordi du frygter, at dine medarbejdere vil opleve dig som banal og styrende, hvis du går i detaljer. 

Men faren ved at tale i overordnede termer er, at det bliver for upræcist – og dermed uklart. Gå derfor gerne i detaljer og præcisér med eksempler, når du sætter ord på dine forventninger til kvalitet. Det giver dine medarbejdere klarhed – og en ramme, de kan slappe af i.

 


#3 – ‘Min forståelse af kvalitet er den eneste rigtige’


Som leder er du ansvarlig for at definere og sætte rammerne for den kvalitet, du ønsker, at dine medarbejdere udviser i praksis og adfærd. Men er din forståelse af kvalitet den endegyldige sandhed? 

Næppe! Og det er en faldgrube at tro, det er. Det er trods alt dine medarbejdere, der ‘skaber’ kvaliteten gennem deres arbejde og adfærd. Vær derfor åben for at blive udfordret på din kvalitetsforståelse. Drøft den med dine medarbejdere – og inddrag dem løbende i udviklingen af den. 

Det handler naturligvis om at finde en balance. Som leder er du trods alt den, der sætter retningen. Men er du fastlåst i dit syn på kvalitet uden at være lydhør overfor dine medarbejdere, som jo skal realisere den i praksis, risikerer du at distancere dig fra dem og underminere deres følgeskab. 

Spørgsmålet er … hvordan inddrager du så dine medarbejdere i arbejdet med at definere kvalitet? Et oplagt sted at starte er at dykke ned i kurset Sådan leder du på kvalitet, der netop indeholder en guide til at skabe fælles kvalitetsforståelse sammen med dine medarbejdere. 

 


#4 – ‘Jeg tør ikke tale åbent om den kvalitet, jeg ser’

Er du berøringsangst i forhold til at følge op på den kvalitet, du ser? Sorry, men det dur simpelthen ikke. Af flere årsager:

Hvis du er berøringsangst, overser du måske, at en medarbejder ikke leverer den kvalitet, du forventer, FØR du modtager en kundeklage eller på anden vis bliver konfronteret med konsekvenserne af din ‘uholdbare tilgang’. 

Eller måske spotter du det, men tør ikke konfrontere medarbejderen direkte. Du forsøger i stedet at pakke tingene ind og overlade det til vedkommende selv at regne ud, at du er utilfreds. Det er IKKE måden at gøre det på. For som nævnt er dine medarbejdere ikke tankelæsere – og kan derfor næppe afkode, hvad der ligger bag din utilfredshed, før du siger det klart og tydeligt. 

 

 

#5 – ‘Når rammen er sat, skal jeg ikke bruge mere tid på det!’


Det er en faldgrube at tro, at når først du har drøftet kvalitet med dine medarbejdere og meldt rammen ud, så bliver det automatisk ført ud i livet – og du behøver ikke at bruge mere tid på det. 

For at lede på og sikre kvalitet er ikke (og må aldrig blive) en ‘set and forget’-diciplin. Du er nødt til at følge med i, hvordan dine medarbejdere udviser kvalitet i praksis og i adfærd. De er selvstændige individer, der forstår ting forskelligt. Netop derfor er det et billede, der hele tiden udvikler sig – og som du kun kan finjustere ved løbende at følge dine medarbejdere i praksis. 

 

Vil du have (bedre) styr på, hvordan du leder på kvalitet?

Tag kurset ‘Sådan leder du på kvalitet’ med Mie Heinfelt – og bliv klædt med værdifuld viden og værktøjer til at definere, måle, lede på – og skabe resultater gennem kvalitet.

 

 

Tjek kurset ud her