Person som smiler

 

Anvendelse af kunstig intelligens - det er titlen på et af SmartLearnings mest populære fag. Og en titel, der forpligter. 

 

Martin

Som studerende får du nemlig ikke alene viden om, hvad der rører sig indenfor kunstig intelligens du bliver også klædt solidt på med værktøjer, du kan anvende til at løse konkrete udfordringer i praksis.  Det kan Martin Kaltoft – selvstændig it-udvikler og studerende på faget – skrive under på. For ham har Anvendelse af kunstig intelligens været en katalysator for udviklingen af et innovativt AI-værktøj, der løser en stor udfordring for en af hans kunder. Læs Martins historie her.

 

 

  

Nysgerrig på AI’s potentiale

Da den selvstændige it-udvikler Martin Kaltoft besluttede sig for at tage faget Anvendelse af Kunstig Intelligens som led i sin SmartLearning-uddannelse AU i IT, var det ikke kun med ambitionen om at tilegne sig flere ECTS-point, men også med et ønske om at udforske AI’s potentiale i praksis.

"Jeg har været fascineret af kunstig intelligens, siden teknologien begyndte at tage form – især områderne store sprogmodeller og billedredigering. Teknologien er i hastig fremgang, hvor der sker stor udvikling på kort tid – og der er stor interesse for den i branchen,” forklarer Martin Kaltoft.  

Løste kundes udfordring med AI

Allerede tidligt på faget blev det tydeligt for Martin Kaltoft, at han kunne anvende sin nye viden på reelle udfordringer. Det inspirerede ham til at tage fat i en konkret udfordring hos en af sine egne kunder – og bruge den som case i den afsluttende opgave på faget.

"Jeg arbejder i min egen enkeltmandsvirksomhed – og en af mine kunder, en hotelkæde, havde en udfordring. Kædens kundeservicepersonale skal, når tiden tillader det, gennemgå gæsternes anmeldelser og kategorisere dem. Men der er stort set aldrig tid nok til opgaven, og de oplysninger, virksomheden har, er derfor ofte forældede," forklarer han.

Denne erkendelse blev springbrættet til en innovativ løsning, der blev omdrejningspunktet for opgaven. Med afsæt i en sprogmodel udviklede han et værktøj, der kunne automatisere kategoriseringen af anmeldelserne. "Løsningen tager hver enkelt anmeldelse og får en sprogmodel til at analysere, hvilke emner anmeldelsen dækker, og om de bliver omtalt positivt, negativt eller neutralt," fortæller han.

Stor værdi i konkurrencepræget branche

Resultatet er en dynamisk database, der gør det muligt at udføre detaljerede søgninger på tværs af emner og tidsperioder. Hotelkæden kan dermed få en langt bedre indsigt i deres kunders oplevelser og meninger – noget, der kan have stor værdi i en konkurrencepræget branche som hotelverdenen.

Indtil videre er værktøjet kun udviklet som en del af Martin Kaltofts afsluttende opgave på faget, men hans kunde har udtrykt interesse for resultaterne. Det er derfor ikke utænkeligt, at løsningen på sigt bliver implementeret i virksomheden.  

Står stærkere på markedet

For Martin Kaltoft selv har faget og den praktiske anvendelse af AI haft stor betydning.

"Den tid, jeg har brugt på at løse en udfordring, der var relevant for mig, har givet mig mest. Jeg har arbejdet på et reelt problem på faget og fundet en brugbar løsning ved anvendelse af kunstig intelligens," siger han.

Med denne nyvundne viden og erfaring står han i dag stærkere som selvstændig på markedet.

"Jeg arbejder i min egen virksomhed, så værdien af at tage dette fag er, at jeg nu bedre kan markedsføre mig selv," slutter han af.

  

 Vil du også lære at anvende kunstig intelligens i praksis?

 Du kan starte på faget med det samme.

Læs mere - og tilmed dig her!